vrijdag 12 november 2010

Twitter - Wanneer ben je authentiek op Twitter

woensdag 6 januari 2010, 18:48 uur
Wanneer ben je authentiek op Twitter? Mag ik eventjes een discussie op gang trekken? De meeste bezoekers van Marketingfacts weten ongetwijfeld dat er een resem diensten bestaan om een deel van je aanwezigheid op Twitter te automatiseren. En als je dat wilt kun je zelfs alles automatiseren. Ik zal alle mogelijkheden niet overlopen maar wil er toch enkele noemen


Een eerste categorie ‘tools’ laat je toe om automatisch mensen te volgen. Dat gebeurt meestal op basis van bepaalde trefwoorden. Een typisch voorbeeld is Tweetadder. Je geeft in de zoekfunctie van het programma een trefwoord in zoals ‘email marketing’, je stelt de taal in van de tweets die je interesseren en bakent de periode af (het aantal dagen dat er tweets waren met je trefwoord). Het ding gaat dan op zoek. Het resultaat is een lijst met tweets en Twitter-gebruikers. Je kunt die dan automatisch gaan volgen. Na enkele dagen kun je het programma openen, kijken wie er je terug volgt en alle anderen wissen. Dat staat naar mijn gevoel heel ver af van persoonlijke communicatie en authenticiteit. Waarom gebruiken mensen het dan? Om snel veel volgers te krijgen. Maar op Twitter gaat het niet om aantallen maar om de waarde van je volgers en de waarde die je zelf te bieden hebt (tenminste als je Twitter gebruikt voor je business).

Automatische tweets: niet zwart, niet wit

Een tweede categorie ‘tools’ zijn alle toepassingen waarmee je je Twitter account of accounts wat centraal kunt beheren. Denk aan Hootsuite. Dat kan soms best handig zijn, zeker als je bedrijf bijvoorbeeld verschillende accounts heeft voor verschillende doelen (customer service, nuttige weetjes, promoties etc.). Bovendien geeft Hootsuite je mooie statistieken, kun je er ‘direct messages’ mee versturen, kun je groepen creëren etc.
Maar je kunt Hootsuite ook gebruiken om te pas en te onpas vooraf ingestelde tweets de wereld in te sturen. Ook promotionele tweets dus.
En dan heb je Twitterfeed. Daar kun je, net als met Hootsuite veel mee aanvangen, zoals RSS-feeds van blogs automatisch versturen. Persoonlijk gebruik ik Twitterfeed en verstuur ik via Twitter om de zoveel uren automatisch tweets van bronnen als SocialMediaToday.com. Maar ik doe het enkel voor een account die verbonden is met een blog en heb het ook opgezet voor een nieuwe social marketing community waar ik lid van ben.
En in die accounts staat er duidelijk dat ze automatisch tweets versturen met links naar relevante content voor de volgers en leden van die blog en community. Ze worden nooit gebruikt om commercieel getinte tweets te verspreiden.

Wanneer ben je nou ‘authentiek’ bezig?

Er is nogal wat discussie over het gebruik van zulke tools. Kan het, kan het niet? Ben je dan wel authentiek en ‘echt’? Er is ook heel wat discussie over het feit of je nou best een persoonlijke account gebruikt voor je business (met je naam en foto) of één die je merk in de kijker zet.
Zoals altijd hangt het van veel factoren af. Zolang het maar authentiek blijft, niet waar? Maar wat is dat verrekte authentiek zijn?
Even terug naar de discussie over die tools. Langs de ene kant heb je de opinies die tools afraden tenzij in uitzonderlijke gevallen en het allemaal erg puur willen spelen en aan de andere kant zijn er de volumedraaiers. Maar zoals steeds is er een tussenweg en die bepaalt elk voor zichzelf.
Automatisch volgen en ‘ontvolgen’: neen. Automatische tweets met content die relevant is voor je account en de mensen die hem beslissen te volgen: ja en als je het zegt. Automatische promoties: neen. Dat is mijn mening, het hoeft niet de jouwe te zijn.
Wanneer overschrijd je de grens? Ik heb voor mezelf uitgemaakt wat de spelregels op Twitter zijn. Jij ook? Dan ben ik erg benieuwd naar je mening. Regeltjes zijn er om aan te passen, toch?


http://www.marketingfacts.nl/berichten/39100106_wanneer_ben_je_authentiek_op_twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten